Wednesday, April 24, 2013

AH

                                    Rasa yang dalam!
                                    Datang Kau padaku! 
                               Aku telah mengecup luka
                               Aku telah membelai aduhai!
                               Aku telah tiarap harap
                               Aku telah mencium aum!
                               Aku telah dipukau au!
                    Aku telah meraba
                                   Celah
                                              Lobang
                                                        Pintu
                       Aku telah tinggalkan puri purapuraMu
                                   Rasa yang dalam
Rasa dari segala risau sepi dari segala nabi tanya dari segala nyata sebab dari segala abad sungsang dari segala sampai duri dari segala rindu luka dari segala laku igau dari segala risau kubu dari segala buku resah dari segala rasa rusuh dari segala guruh sia dari segala saya duka dari segala daku Ina dari segala Anu puteri pesonaku!
Datang Kau padaku!
                 Apa yang sebab? jawab. apa yang senyap? saat. apa
                 Yang renyai? sangsai! apa yang lengking? aduhai
                 Apa yang ragu? guru. apa yang bimbang? sayang.
                 Apa yang mau? aku! dari segala duka jadilah aku
                 Dari segala tiang jadilah aku dari segala nyeri
                 Jadilah aku dari segala tanya jadilah aku dari se-
                 Gala jawab aku tak tahu
Siapa sungai yang paling derai siapa langit yang paling rumit
Siapa laut yang paling larut siapa tanah yang paling pijak si-
Apa burung yang paling sayap siapa ayah yang paling tunggal
Siapa tahu yang paling tidak siapa Kau yang paling aku kalau
Tak aku yang paling rindu?
                 Bulan di atas kolam kasikan ikan! bulan di jendela
                 Kasikan remaja! daging di atas paha berikan bosan!
                 Terang di atas siang berikan rabu senin sabtu jumat
                 Kamis selasa minggu! Kau sendirian berikan aku!
                                          Ah
                                Rasa yang dalam
               Aku telah tinggalkan puri purapuraMu
Yang mana sungai selain derai yang mana gantung selain sambung
Yang mana nama selain mana yang mana gairah selain resah yang
Mana tahu selain waktu yang mana tanah selain tunggu
Yang mana tiang                   
                   Selain
                           Hyang
                                    Mana
                                             Kau
                                                     Selain
                                                             Aku?
                                              Ah
                                     Rasa yang dalam
                                     Tinggalkan puri puraMu!
                                     Kasih! jangan menampik
                                     Masuk Kau padaku!

(Karya: Sutardji Calzoum Bachri)

No comments:

Post a Comment